پکینگ برج خنک کننده

ساخت وبلاگ

انواع برج خنک کننده صنعتی :

یکی از کاربردهای مهم و اساسی برج خنک کننده در صنایع مختلف اعم صنایع نفت، پتروشیمی، صنایع تزریق پلاستیک، نساجی، نیروگاههای حرارتی، نیروگاه برق و ... می باشد. برج خنک کننده در این صنایع دارای ابعاد بزرگی بوده و بارزترین تجهیزاتی که به محض ورود به این صنایع و نیروگاهها به چشم میخورد؛ برج خنک کننده خواهد بود. به سبب ظرفیت بالای سرمایشی و ابعاد بزرگ، قیمت برج خنک کننده نیروگاه ها تقریبا بالا می باشد. از اینرو در حفظ و نگهداری و نصب و راه اندازی آنها باید نهایت دقت بعمل آید.  برج های خنک کننده صنعتی را بر اساس پارامتر های مختلفی می توان دسته بندی کرد.


سه مولفه و پارامتر اصلی دسته بندی برج های خنک کننده صنعتی  عبارتند از:

  • جهت حرکت آب و هوا
  • روش انتقال حرارت
  • نوع مکش هوا به داخل برج خنک کننده

انواع برج های خنک کننده صنعتی بر اساس جهت حرکت آب و هوا

در این نوع دسته بندی یک برج خنک کننده به 2 دسته تقسیم می شود:

  • جریان متقاطع
  • جریان نا هم سو

هرکدام از این مدل برج های خنک کننده در شرایط خاصی استفاده می شود.

برج خنک کننده جریان متقاطع

همان طور که از نام این برج مشخص است؛ در این نوع از برجهای خنک کننده ورود آب از بالا به پایین و جریان هوا هم به صورت متقاطع(عمود بر جریان آب) وارد می شود و پس از تماس با آب از بالا خارج می شود. از مزایای برج های خنک کننده جریان متقاطع می توان به 3 مزیت زیر اشاره کرد:

  • هزینه پایین
  • تعمیر و نگهداری ساده
  • از این نوع تجهیزات برای صنایع فشرده سازی هوا بیشتر استفاده می شود.شاید در دانشگاه محل تحصیل خود هم این نوع برج ها را دیده باشید.

برج خنک کننده نا هم سو( جریان مخالف )

در برج خنک کننده جریان مخالف آب از بالای برج خنک کننده و هوا در خلاف جهت آن از پایین برج وارد می شود. آب از بالای پرکن ها وارد برج شده و در قسمت پرشده برج با هوا تماس پیدا می کند. نا هم سو بودن فرآیند انتقال حرارت از آب به هوا ، هم از نظر انتقال جرمی و هم انتقال حرارت بازدهی بالاتری نسبت به متقاطع دارد. به همین علت است  وقتی که بخواهیم برای حجم زیادی آب عملیات خنک سازی را انجام دهیم،از برجهای خنک کننده جریان مخالف استفاده می کنیم. از جمله مزایای این نوع برج ها عبارتند از:

  • بیشترین تماس بین فازها در این برج ها برقرار می شود
  • بیشترین نیروی محرکه برای انتقال جرم و حرارت
  • از برج خنک کننده جریان ناهمسو یا جریان مخالف  بیشتر در پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود.

انواع برج های خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت

برج خنک کننده خشک

همانطور که از اسم آن آشکار است در برج خنک کننده خشک در واقع  آب نقشی ندارد، بلکه سیال فرایندی با عبور از یک مبدل توسط هوا خنک می شود. از اینرو در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند می توانند تجهیزات مفید و موثری محسوب گردند.

برج خنک کننده مدارباز (Open Circuit Cooling Tower)

فرآیند خنک سازی در برج خنک کننده مدار باز  با تبخیر آب انجام می شود. از مزایای برج های خنک کننده مدار می توان به  بازده بالای انرژی اشاره نمود، اما مشکل اصلی این برج ها نیز هزینه بر بودن بهره برداری آن هاست.

برج خنک کننده مداربسته (Closed Circuit Cooling Tower)

اساس کار برج خنک کننده مدار بسته مثل برج های مدار باز است. با این تفاوت که سیال فرایندی با هوای خنک تماس پیدا نمی کند.

چرخه غلظت در برجهای خنک کننده مدار باز :

چرخه غلظت نشان دهنده تجمع مواد معدنی واملاح محلول در آب خنک شده توسط برج می باشد که تخلیه برداشت یا همان نصب سختی گیر بمنظور کنترل ساخت وتشکیل این مواد در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد . ساختارشیمیایی آب ممکن است دارای مقادیر متفاوتی از املاح معدنی باشد مثلا آبهای سطحی همچون دریاچه ها ، رودخانه ها دارای مقادیر کمتری از موا معدنی می باشد ونسبت به فلزات خورنده مقاومت نشان می دهند .ولیکن آبهای زیرزمینی همچون چاه ها دارای مقادیر بالایی از املاح سخت می باشند وموجب ایجاد لایه های آهکی پوسته پوسته مانند که به عنوان رسوب مواد معدنی شناخته می شوند در برج می شوند.رسوب این املاح سبب می شود تا مسیر لوله های ورودی وخروجی برج خنک کننده دچار گرفتگی گردند وجریان آب کاهش یابد.

رابطه بین چرخه غلظت وسرعت جریان آب در برج خنک کننده :

با افزایش چرخه غلظت ، آب نمی تواند این املاح را درخود بصورت محلول نگه دارد و قدرت حلالیت خود را از دست می دهد واین املاح بصورت رسوبات جامد معدنی نمایان می شوند که موجب مشکلات تبادل حرارتی در برجها یا خارج مبدلهای حرارتی یا آب چرخشی در برج ، مسیرهای لوله کشی و غیره می شود .اصولا یک کارشناس حرفه ای در ارتباط یا سیستمهای سختی گیر آب به ارزیابی آب  ویا شرایط کاربرج  خنک کننده می پردازد  ودامنه مناسب برای چرخه غلظت را به شما پیشنهاد می کند. استفاده از مواد شیمیایی جهت  تصفیه آب ، عملیات اولیه قبل از سختی زدایی مانند نرم شدن آب، تنظیم pH و سایر تکنیک ها می توانند دامنه قابل قبول چرخه غلظت را تحت تأثیر قرار دهند. چرخه غلظت در اکثر برجهای خنک کننده معمولاً بین 3 تا 7 است.

از آنجا که چرخه بالاتر غلظت نشان دهنده آب کمتری می باشد ، تلاش برای حفاظت از آب ممکن است بر افزایش چرخه غلظت متمرکز شودآب بازیافت شده بسیار تصفیه شده ممکن است وسیله ای موثر در کاهش مصرف برج خنک کننده باشد ، در مناطقی که آب آشامیدنی کمیاب است

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ناب زیست مراجعه نمایید.

پکینگ برج خنک کننده...
ما را در سایت پکینگ برج خنک کننده دنبال می کنید

برچسب : برج خنک کننده , قیمت برج خنک کننده ,انواع برج خنک کننده , فروش برج خنک کننده , تولید برج خنک کن, نویسنده : ناب زیست nabbzist بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1400 ساعت: 23:39